Reklam kostar pengar. Det kan kosta flera miljoner att spela in en 30 sekunder lång reklamfilm och en reklambanner runt en arena kan vara minst lika dyr. Är det värt det? Det är en fråga som stora idrottsklubbar och sportorganisationer nu ställer sig. Det rådande ekonomiska marknadsläget har lett till kapade reklambudgetar men det behöver inte betyda minskade intäkter. Det är möjligt att synas och visa upp sina sponsorer på digitala och billigare sätt.
Björnmarknad sänker budgeten
Inflationen har nått sin högsta kulmen på över 40 år. Trenden pekar nedåt och det är ett faktum att det råder björnmarknad. Bear och bull market är två marknadslägen som visar den ekonomiska trendriktningen. Björnmarknad är en tid då ekonomin är svag och det råder pessimism bland investerare. Tjurmarknad är motsatsen. När det råder är ekonomin är stark och marknaden optimistisk.
I en tid då negativa trender styr ekonomin drar många företag i bromsen. Det görs budgetändringar och pengar sparas i stället för spenderas. För många sportklubbar har det inneburit en minskad reklambudget. Faktum är att en femtedel har sänkt sin årliga reklambudget med 16 procent. Det innebär färre platsannonser, arenareklam och event. Detta skapar en viss oro bland organisationerna. Deras sponsorer behöver synas, annars kan de hota att dra in sina pengar. Svaret till en fortsatt, och billigare, marknadsföring kan då finnas på nätet.
Stor potential digitalt
Många sportorganisationer har ännu inte upptäckt fördelarna med digital marknadsföring. De har aktiva konton på olika plattformar men de använder dem inte för att visa upp branded content. Faktum är att endast 5 % av innehållet som publicerats av Europas sex största fotbollsklubbar är sponsrat. Här finns det potential för utveckling och endast en liten ökning skulle innebär ökade intäkter och synlighet.
Det finns ingen orsak till att tveka för att använda sociala plattformar som digitala verktyg. Reglerna för sponsrade inlägg och reklam är samma som för traditionella medier. Fördelen med digital marknadsföring är att det går att synas på flera plattformar och därmed nå ut till fler. Det går också att skapa olika typer av innehåll, såsom bilder och text samt videor och live feeds. Studier har dessutom visat att generation Y och X hellre köper produkter som de har sett på digitala medier.

Gör som idrottsstjärnorna
Dagens bäst betalda idrottare får inte bara lön från idrotten. Faktum är att majoriteten av deras inkomster kommer från sponsorer. LeBron James har tjänat över 1 miljard dollar under sin karriär. 2021 hade 330 miljoner av dessa kommit från basketen medan 670 miljoner kom från sponsorer och andra åtaganden. Många idrottare är influencers vid sidan av sin idrott. De visar upp sig och sina sponsorer via plattformar som Instagram, Facebook och TikTok. De når ut direkt till sina fans och de skapar en personlig relation till sina sponsorer.
Här kan sportorganisationerna hämta mycket inspiration. De kan väva in sponsorer med innehåll som visar upp alltifrån träningar och hyllningar till middagar och samlingar. Dessutom kan de använda sina idrottare eftersom de är en direkt förlängning av organisationen.
Digital marknadsföring kan vara svaret på många sportorganisationers frågor. Det är ett billigare verktyg för att nå ut till en större publik och de har redan de största publikmagneterna till hands, nämligen sina idrottare.